ウォーレン・ホール・シェルビー
テキサス州リーズバーグの小さな町で郵便配達を務めていたウォーレン・ホール・シェルビーは、腕に抱いたわが子が後に20世紀を象徴する伝説的な車を創り上げることになろうとは、想像すらしなかったことでしょう。その息子、キャロル・シェルビーは幼くして働きに出、トラック運転手、石油掘削者、さらには養鶏業に従事したのち、自らの真価を発揮する道を見出します。若き日の彼が進むべき道を定めるには、幾ばくかの時間を要しました。
やがて転機は訪れます。疫病により2万羽もの鶏が全滅したことで、彼の人生の舵は大きく切り替えられ、自動車史を永遠に変えることとなる道へと進むことになったのです。29歳のとき、キャロル・シェルビーは自動車レースへの情熱を職業へと昇華させる決意を固めました。天賦の才に恵まれた彼は瞬く間に人々の注目を集めます。MG、キャデラック、フェラーリ、マセラティ、アストンマーティンを駆り、アメリカやヨーロッパの名だたるサーキットで走りを披露しました。フランスは彼のキャリアにおいて特に重要な舞台であり、初めてのF1グランプリ出場の地であると同時に、1959年のル・マン24時間レースで最も輝かしい勝利を挙げた地でもあります。しかし、その直後に心臓疾患が発覚。才能ある彼はドライバーとしての道を断念せざるを得ませんでした。テキサスの男は新たな挑戦へと乗り出します。それは、フェラーリ250GTOを打ち倒すアメリカ車の開発でした。
Warren Hall Shelby
Warren Hall Shelby was a mailman in the small town of Leesburg, Texas. He must have been far from imagining that the new born child, held lovingly in his arms, would later create the most mystic if cars of the 20th century. Warren’s son joined the workforce at young age as a trucker, then oil driller, and finally as a chicken farmer before realizing his greatest potential. The young Carroll Shelby took a while to find his path.
Opportunity came swiftly after an epidemic whipped out his 20,000 clucking chickens, forcing him to take a sharp turn on the road of his career that would change the history of motor vehicles forever. At 29 years old, Carroll Shelby decided to transform his passion of automobile racing into a vocation.
Extremely gifted, Shelby quickly attracted attention. Over the years he raced for MG, Cadillac, Ferrari, Maserati and Aston Martin on some of the most famous American and European racetracks. France played an important role in his career as a driver where he participated in his first Formula 1 Grand Prix. Additionally he achieved his most impressive victory at the 24 Hours in Le Mans in 1959.
Just after the 24 Hours, unfortunately for the talented Shelby, he was diagnosed with a heart problem that made it impossible for him to continue his career as a driver. The Texan decided to take on a new challenge; that of developing an American race-car capable of dethroning the Ferrari 250 GTO.
無敵を誇ったイタリア勢に対抗するため、シェルビーが選んだ戦略は「超軽量フレーム」と「大排気量エンジン」の組み合わせでした。さらに重要だったのは、トルク特性を低回転域で強化し、サーキットにおける効率性を高めるという発想でした。当時のアメリカ車において軽量化は常識ではなく、異端とも言える試みだったのです。シェルビーは新たな着想を求め、やがてその答えを英国車ACブリストルに見出しました。ロンドンの高級住宅街を闊歩する上流階級の若者たちが愛用していた、小粋な小型ロードスターでした。
その小さな英国車のシャシーは直径3インチのフレームで構成されており、並外れた強度を誇っていました。大きなトルクにも耐え得るこの骨格を得たシェルビーは、やがてブリストルの2リッター直6エンジンを下ろし、代わりにフォード製4.2リッターV8を搭載したのです。その新たな性能は、当然ながら新たな名を要求しました。こうしてACブリストルは姿を変え、「ACコブラ」として20世紀を象徴する神秘的な存在へと昇華したのです。
The legend was born.
In order to be competitive with the invincible Italian armada, Shelby decided that the best strategy would be to go with the combination of a super light frame with an over sized motor. Most importantly, he incorporated a higher low end torque in order to be more efficient on the race track. Being lightweight wasn’t really the norm as far as American cars were considered during this period. Shelby was in need of inspiration. His inspiration came from an AC Bristol, which was an elegant little British roadster reserved for the spoiled upper class youngsters as they strutted their stuff around London’s high rent districts.
The little English car’s chassis was one of a kind; composed of a 3 inch frame in diameter. Thankfully it was very strong and could handle a large amount of torque, because it wasn’t long before Shelby replaced the Bristols’ nice little 6 cylinder 2 liter with a gigantic 4,2 liter Ford V8! The car’s new performance deserved a new name. Thus the AC Bristol became the AC Cobra, the most mystic car made its way into the 20th century!
1962年、ACコブラ260が発表されるや否や、世界各地のレースで驚異的な結果を収め、国際的なスポットライトを浴びました。勢いに乗ったシェルビーは、限界を押し広げ続けます。トレッドは広がり、エンジンブロックはますます巨大化し、常識を超えた存在へと膨れ上がっていきました。1963年には、4.7リッターエンジンを搭載し360馬力を誇る「コブラ289」が誕生。続く1965年には、7リッターV8を搭載し485馬力を発揮する「コブラ427」が姿を現します。
そして1966年、その肉体改造は極点に達しました。最も毒を持つコブラ、「コブラ427 スーパー・スネーク」の登場です。車重1050kgの車体に、7リッターV8・ツインコンプレッサーを組み合わせ、実に800馬力を叩き出す怪物でした。
As soon as it was released in 1962 the AC Cobra 260 shined under the international spotlight thanks to its fantastic results in competitions all over the world. Encouraged by promising results, Shelby continued to push the limits. As the axel width became larger, the motor block became increasingly voluminous and outrageously unreasonable! In 1963, the snake charmer brought the Cobra 289 to life with its 4,7 liters and horsepower of 360. Out came the Cobra 427 in 1965 with a V8 of 7 liters and the horsepower at 485. The bodybuilding session came to a peak in 1966, with the most venomous of Cobras, the Cobra 427 « Super Snake » weighing 1050 kilos, a 7 liter V8 with a double compressor that developed… 800HP!
1966年から幾年が流れ、舞台は2000年代初頭のフランス南部へと移ります。モンペリエ近郊の片隅で、マッスルカーに情熱を注ぐひとりのエンジニア兼デザイナーが、現代的カフェレーサーのプロトタイプを開発しました。その名は発音こそ難解でしたが独創的で、ラコタ族の言語から取られたものであり、「神聖」「奪われ難い」という意味を持っていました。
しかしその名が象徴するように、このオートバイは容易には手に入らない存在となりました。健全な経営手腕に欠けていたため、生産されたのはわずか十数台。熱心な顧客でさえ入手困難という皮肉な現実を体現することになったのです。さらに市場での知名度不足に加え、経済危機の余波も重なり、その小さな会社は2011年、ついに無期限の閉鎖を余儀なくされました。
A few years have gone by since 1966. Here we are in the early 2000s in the south of France. Somewhere outside of Montpellier, an engineer designer passionate about muscle-cars developed a prototype of a modern day Café Racer baptized with an unpronounceable yet original name. The name came from the Lakota Indian language and signified “sacred” and “un-seizable”. A motorcycle that wore its name well due to a lack of good business practices that led to the total production of about a dozen product examples. For even the most motivated clients the bike was sacredly “un-seizable”! The lack of visibility coupled with the first wave of economic crisis forced that little company to close indefinitely in 2011.
フランスの技術者セドリック・クライン(革新的な熱力学システムの開発を専門とするエンジニア)は、この卓越したオートバイを生み出した小さなメーカーが閉鎖に追い込まれると知ったとき、会社を買い取り、その探求を継続する夢を抱きました。創業時からその会社を注視していた彼は、一切の躊躇なく自らの事業を清算し、設計図と特許を買収。専門家チームを結成し、この機体の限界をさらに押し広げることを決意しました。クライン自身もまたACコブラの熱烈な崇拝者であり、英国風カフェレーサーを“テキサスのホットソース”で味付けしたかのような二輪のマッスルバイクへと再解釈し、シェルビーのコブラを二輪で体現したのです。
ACコブラと同じように、流麗なラインは唯一無二のデザインを描き出しています。
ACコブラと同じように、短いホイールベースと低重心の軽量コンパクトなフレームが正確無比なハンドリングを可能にしています。
ACコブラと同じように、フレームは直径3インチで構成されています。
ACコブラと同じように、ギアボックスはアンドリュース製です。
ACコブラと同じように、排気システムはあえて露出されたままです。
ACコブラと同じように、このマッスルバイクは0.79HP/kgという狂気じみた加速を誇ります。
このマッスルバイクは、ヘッドライト(2/3スケール)、削り出しのアルミホイール、燃料キャップ、そしてボディを彩る伝統のシェルビーストライプなど、細部に至るまでコブラとの共通性を宿しています。さらにエアヴォルテックのプロポーションや、シートおよびリア形状もACコブラを彷彿とさせます。そして決定的な要素は、通常のバイクなら燃料タンク上部に位置する「ヴォルテック」と呼ばれるエアインテークです。この意匠はフォード・マスタング、シボレー・カマロ、ダッジ・チャージャーといったアメリカン・マッスルへの敬意をも表しています。
さらにクラインは、フランスの“オートクチュール”に着想を得たパーソナライズ・プログラムを導入しました。これにより、各オーナーは自らの理想に応じて細部を選び抜き、すべての車輌は唯一無二の存在となるのです。そして最後に残されたのは名前でした──この比類なきマッスルバイクは「アヴィントン」と命名されたのです。
A two wheeled AC Cobra. When French manufacturer Cédric Klein (specialized in developing innovative thermodynamic systems) heard of the inevitable closure of the company responsible for this exceptional motorcycle, he dreamt of buying the company and continuing the quest. Klein had been following this small company since its creation and didn’t hesitate for long before completely liquidating his activities to save the concept. He decided to buy the plans and patents, put together a team of experts, and push the limits of the machine even further. Much like his team, Klein is a great admirer of the AC cobra. He transformed the British style Café Racer into a muscle-bike with Texas hot sauce which was a true reinterpretation of Shelby’s Cobra if on 2 wheels.
Like the AC Cobra, it’s elegant fluid lines give it a unique design.
Like the AC Cobra, its light and compact frame’s short wheel base and low center of gravity provides a precise driving experience.
Like the AC Cobra, the frame is 3 inches in diameter.
Like the AC Cobra, Andrews builds the gearbox.
Like the AC Cobra, the exhaust has been left visible.
Like the AC Cobra, this muscle-bike accelerates outrageously and unreasonably at 0,79HP/kg.
This muscle-bike shares other details with the Cobra; like its 2/3-scale headlight, its machined aluminium rims, its gas cap, and even the classic Shelby stripes on the body. If that wasn’t enough, the proportions of the air Vortec are similar, the seat and rear match those of the AC Cobra. Finally, the last detail linking this muscle-bike to the legendary American muscle car is its Vortec which is the air intake located on the top of where you’d have a single fuel tank on most bikes. We tip our hats to the Ford Mustang, Chevrolet Camaro and Dodge Charger 7 in regards to this feature.
Cédric Klein then put into place a personalization program, inspired by the French “haute couture”. This system allows each owner to choose the elements that best correspond to his or her dream which makes each and every bike one of a kind. The only thing missing was of course a name… These exceptional Muscle-bikes were baptized with the name… Avinton.
2012年3月31日、大西洋を隔てた両岸で、もうひとつの興味深い符合が生まれました。ニューヨーク・オートショーにおいて、キャロル・シェルビーは自身最後の創作を披露しました。1100馬力、1152Nmという驚異的なトルクを誇るクーペ、「マスタングGT1000 スーパー・スネーク」です。89歳にして再び世界の度肝を抜いた彼は、自動車の未来をダウンサイジングや電動化、環境配慮だけに限定しようとする者たちに対し、あの挑発的なウィンクを投げかけました。
その同じ日、海の向こうフランスでは、キャステレ・サーキットで開催された「サンデーライドクラシック」にて、アヴィントン・モーターサイクルズが初めて公の場に姿を現しました。そして同年5月10日、世界はひとりの伝説を失います。心疾患によりレースキャリアを閉ざされたあの病がついに彼を捉え、キャロル・シェルビーはテキサスの自宅で安らかにその生涯を閉じました。彼が遺したものは、20世紀を象徴する5大車のうち3つ──コブラ、フォードGT40、そしてフォード・マスタング──に数えられる傑作たちでした。奇しくもその同日、フランスでは最初のアヴィントンがオーナーへと引き渡され、世界中から注文が殺到したのです。マッスルバイクの物語は、アメリカン・マッスルカーから受け継いだ霊感を起点に、新たな章を刻み始めました。
単なる偶然なのか、それとも象徴的な通過儀礼なのか──それを知るのは時だけです。そして、これまで物語に登場した「神聖にして奪われ難き」プロトタイプは、今や「コレクターGT」と名付けられ、アヴィントンの製品群における先駆的モデルとしてカタログに永く掲載され続けるでしょう。過去の記憶なくして、いかなる伝説も未来へと続くことはないのです。
Another interesting coincidence occurred on March 31st 2012 involving both sides of the Atlantic. At the New York Auto Show, Carroll Shelby lifted the curtain on his last creation, a coupé with 1100HP and a torque of 1152 Nm, the Mustang GT 1000 “Super Snake”. At 89 years old, Shelby once more took everyone’s breath away, and gave a famously insolent wink to all of those that thought that the future of the automobile would be all about down sizing… electric motors or green… junk.
The very same day on the other side of the pond, Avinton Motorcycles was introduced to the public for the first time at the Castellet Race Track, during the « Sunday Ride Classic » event. On May 10th 2012, the world lost a legend. The same heart problem that forced Shelby to put an end to his career as a race car driver finally caught up with him. He died peacefully at his home in Texas, leaving behind his 3 creations that are among the five most emblematic of the 20th century : the Cobra, the Ford GT40 and the Ford Mustang. On that same day in France, the first Avinton was delivered to its owner, and orders for Avinton Motorcycles started pouring in. The story of the Muscle-bike begins a new chapter of the legend out of its inspiration past down from the great Muscle-cars of America.
Is this some simple coincidence or is it a symbolic right of passage? Time will tell… So what about this “sacredly invisible” prototype in our story? We’ve named it the « Collector GT » which proudly assumes the first role in the product line of Avinton Motorcycles and will always be featured in the catalogue. Without a memory of the past, no legend can continue into its future.